Happy campers - Reisverslag uit Durango, Verenigde Staten van anke en jan mulder-kleine deters - WaarBenJij.nu Happy campers - Reisverslag uit Durango, Verenigde Staten van anke en jan mulder-kleine deters - WaarBenJij.nu

Happy campers

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg anke en jan

09 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Durango

Tijd voor een update. De frontier is inmiddels circa 1.500 km opgeschoven naar het westen. We zijn iets sneller dan die trappers een paar eeuwen terug. In verband met een matige planning moesten we onze laatste vaccinaties voor onze tweede reis (Indochina) hier halen. In Oklahoma verlieten we geprikt en gespoten $680 lichter de kliniek. Geen idee dat dat hier zo duur zou zijn. In Oklahoma verder alleen het bombingmonument bezocht. Vervolgens naar Amarillo (en nu allemaal...). Snel door naar New Mexico waar we Santa Fe en Taos hebben aangedaan. Sfeervolle steden waar architectuurbeleid zijn vruchten heeft afgeworpen. Alle huizen en gebouwen zijn min of meer opgetrokken in de karakteristieke adobestijl, de bouwstijl van de native Americans (indianen). Voortreffelijk Mexicaans eten en iedereen spreekt Spaans. Van Taos naar Durango. Vandaag 7 uur in de stoomtrein het historische tracé Durango-Silverton afgelegd. Silverton is een oud mijnstadje op 3.000 meter hoogte. De trein reed door nauwe doorgangen en langs steile canyons. Van Anke had de tocht best 5 uur korter mogen duren. We hebben ook Mesa Verde national park bezocht. Mesa Verde is vooral beroemd vanwege de in de dertiende eeuw verlaten indiaanse steden die uitstekend bewaard zijn gebleven en waarbij de overhangende rotsen een belangrijke rol spelen. Wordt het al saai? Oke, een vriendin (van Anke) had het voor ons vertrek over onze droomreis. In die termen hadden we het er zelf nooit over. Maar de term was nog niet zo gek gekozen.
Wat ik zo leuk vind aan Amerika:
- Je mag nergens harder dan 65, 70, soms 75 miles. Iedereen houdt zich daar aan en blijft als het echt niet anders kan fijn in de eigen 'lane'.
- Als je de wednesday hamburgerspecial bestelt zegt de serveerster: "Sounds good, we'll go for it". Ze geeft je het gevoel dat je de eerste bent die op het idee komt en met de bestelling zijn goede smaak demonstreert.
- "Whe're you from?" - "From the Netherlands." - "Awesome!"
- Satellietzenders op de autoradio. Onze favorieten: 'Garage' (The Who-Ramones-Raconteurs- Outsiders), 'First Wave' (van Elvis Costello tot OMD; ja dat is heel breed) en het geheel aan Elvis gewijde station.
- We kunnen ons hier fijn op de hoogte houden met NOS Teletekst (de pagina's 100, 801 en 818, ik weet dus dat FC Groningen bovenaan staat)
De natuur is hier belachelijk spectaculair, we zien ook beesten waarvan we het bestaan niet vermoedden. Ik hoop en geloof dat we niet blasé worden want we zijn nog maar in Durango dus we ain't seen nothing yet. Helaas zijn we nog niet in staat foto's van toestel op laptop te krijgen laat staan bij de reisverslagen. Er wordt aan gewerkt.

• 09 Augustus 2013 - 07:55

Marren :

De outsiders, op Amerikaanse autoradio anno 2013. Dat zou Wally goed gedaan hebben.

Groetjes, have fun!
    M&M

• 09 Augustus 2013 - 08:27

Anton:

Leuk dat jullie zo'n reis maken. Jane en ik zijn net terug van een geweldige reis door Californië.

• 09 Augustus 2013 - 10:05

Wieteke:

Klinkt fantastisch!

• 09 Augustus 2013 - 11:13

Hakadee:

Hallo hallo... Fijn bericht van jullie te krijgen. Ja, de ziektekosten, het grote probleem voor de Amerikanen zelf. Verder zijn de mensen in restaurants héél vriendelijk hè. Wat zien jullie wat zeg. Dit is de mooiste leeftijd voor zo'n onderneming. Heb het goed, geniet van alles and have fun. Liefs Henny.

• 09 Augustus 2013 - 16:10

Elrike:

Klinkt fantastisch! Veel plezier!

• 10 Augustus 2013 - 20:01

Grrie:

Wat een enthousiasme, en nog zoveel te gaan. Lees met plezier jullie verslag en ben benieuwd naar de fotoos bij volgend verslag ;)
    Vandaag zagen we Effie heel hard aan t werk, ik ook en Jan mag nog 1 weekje luieren.
    Wij moeten het hier doen met Noorderzon volgende week.
    Bye en groetn

• 11 Augustus 2013 - 12:43

Aaltje:

Lieve Jan en Anke,
    onderweg, lees ik nu. Wij zijn net terug van onze roadtrip door Frankrijk. Ook leuk, maar van een andere orde. Heerlijk om jullie belevenissen te volgen. Veel plezier.

• 12 Augustus 2013 - 05:36

Bert Vegas:

klinkt super...wij helaas al weer morgen naar huis. Geniet van al het mooie. See you in oktober!!!!!

• 13 Augustus 2013 - 10:47

Afien:

Hello Anke en Jan,
    Die vrijheid en ruimte, geniet ervan!
    Liefs, Afien

• 17 Augustus 2013 - 13:58

Henk W:

Hoi Jan en Anke, leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Heel veel plezier gewenst en geniet!

• 22 September 2013 - 14:10

Mark Schaap:

Dat van die 75 mijl moet je nog maar eens uitleggen Jan.
    Waarom willen die Amerikanen dan zo graag veel horsepower in hun muscled cars?
    Alleen om op te scheppen?